گروه انديشه: بيشتر پژوهشهای قرآنی كشور ما در عصر حاضر، رويكردی برای درمان دردهای جامعه ندارد و تنها گردآوری، بازخوانی و بازسازی نظرات انديشمندان گذشته با زبان امروزی و به عبارت ديگر دكترين بازسازی نظرات گذشتگان است.
| |
سردبير نشريه قرآنی «نبأ» در گفتوگو با خبرنگار سرويس انديشه و علم ايكنا در پاسخ به ارائه راهحل برای حل مشكل و ضعف پژوهشهای قرآنی كشور گفت: زاويه ديد ما بايد نسبت به قرآن تغيير كند، بايد آموزشها بر اساس نيازها باشد. هدف آموزشی حوزهها پيش از انقلاب آموزش برای تدريس و يا تبليغ بود. آموزش برای اين بوده كه طلبه يا مبلغ شود و يا مرجع تقليد شود تا به عنوان مدرس در حوزه كار كند.
قسمت اول مصاحبه را اينجا بخوانيد
وی افزود: علامه طباطبائی يك پژوهشگر خودساخته بود. حوزه به عنوان يك سيستم و يا يك نظام آموزشی برای آنها كاری نكرد حوزه فقط به عنوان يك بستر كمك كرده است.
نويسنده كتاب «شريعت در قرآن» گفت: در حوزه قرآن اولا هيچ آموزشی برای پژوهش و كار تحقيقی چه سيستماتيك و چه غيرسيستماتيك و ثانيا هدف تعريف شدهای برای اينكه روی قرآن كار شود وجود نداشت. بعد از انقلاب يك شكل ديگر در وضعيت آموزشی حوزه بوجود آمد. حوزه كاركردی آموزش بهتر شد تا منابع انسانی نظام هم تأمين شود. نيروهای متخصص و كارآمد برای بخش اجرايی نظام تربيت كند تا در خدمت كار نظام قرار گيرد؛ اما يك نگاه پژوهشگرانه به مباحث قرآن وجود نداشته است.
وی افزود: هدف ايجاد دانشگاه هم تربيت نيروها برای كادر دولت و در حقيقت برای كارمندسازی بود. بر اين اساس در علوم انسانی و علوم پايه هدف اين بوده كه نيروهای انسانی زودتر تربيت شوند.
وی سخنانش را ادامه داد و گفت: يعنی حوزه آموزش و حوزه پژوهش ما يك ارتباط نزديكی با هم ندارند و علاوه بر اين حوزه پژوهشی هدفمند نيست. يعنی دانشجويان و طلاب آموزش نمیبينند كه چگونه پژوهش كنند اگر با همين روش به جلو برويم نمیتوانيم آن اهدافی كه قرآن برايش تعريف كرده را اجرايی كنيم.
| برای اصلاح اوضاع بايد نگاه و زاويه ديد خودمان را نسبت به هدف نزول قرآن را تغيير بدهيم و ثانيا: آموزشهای بايد مبتنی بر نيازهای اجتماع باشد و بين آموزش و پژوهش و نيازهای جامعه بايد ارتباط برقرار شود |
نويسنده كتاب «آيت عرفان» در پاسخ به ارائه راه حلی برای حل مشكلات ساختاری و غيرساختاری پژوهشهای قرآنی كشور گفت: برای اصلاح اوضاع بايد نگاه و زاويه ديد خودمان نسبت به هدف نزول قرآن را تغيير بدهيم و ثانيا آموزشها بايد مبتنی بر نيازهای اجتماع باشد و بين آموزش و پژوهش و نيازهای جامعه بايد ارتباط برقرار شود.
اين محقق قرآنی گفت: محقق بايد مسأله داشته باشد به قول استاد مطهری پژوهشگر بايد درد داشته باشد و برای برطرف كردن نياز و درد خود احساس نياز به مطالعه و تحقيق كند و با همت قدم در عرصه تحقيقات بگذارد تا اين نياز را برطرف كند.
وی در بيان علت ضعف نگرش به قرآن گفت: در حوزه علوم انسانی، روشهای ما جديد نبود. دانشجويان فارغالتحصيل از غرب روشهای جديد را فرا گرفتند اما اشتباه آنها اين بوده كه محتوا را از آنها گرفتند حالا بعد از انقلاب دوباره به سنتها بازگشت كرديم.
اين محقق قرآنی گفت: در يك پروژه تحقيقاتی در دانشگاهی در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد 200 پاياننامه ديدم. بيشتر مطالب گردآوری و بازخوانی مطالب قبلی و تكراری بود. در مقطع دكترا نيز پاياننامهها در همين حد بود و نتوانسته بودند پژوهشهای خوبی اراده دهند و براساس واژه دكترين عمل كنند.
وی در تعريف واژه «دكترين» گفت: دكترين يعنی شخصی كه بر اساس نيازهای جامعه حرف جديدی دارد يعنی مسأله دارد و آن مسأله را بر اساس پژوهشهای خود تبيين میكند.
نويسنده كتاب «نظريه العرف» با تأكيد بر اينكه پژوهشهای قرآنی عصر حاضر در حوزه و دانشگاه رويكردی برای درمان دردهای جامعه ندارند افزود: اين پژوهشها بر اساس نظريهپردازی و اگر هم محققانی وارد اين حوزه شدند بازخوانی و بازسازی نظريات دانشمندان گذشته با زبان امروزی است. نگاه حوزه و دانشگاه فارغ از جامعه بوده و محققان فارغ از مسائل روز جامعه و جهان تحقيق میكنند و كتاب مینويسند و دكترين میدهند. در واقع دكترين به معنای واقعی كلمه نمیدهند، دكترين بازسازی نظريات گذشتگان است.
| ايجاد يك مركز و يا موسسهای كه نخبگان كشور از حوزه و دانشگاه در آن جمع شوند مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی كه كارهای فرهنگی كلان كشور را با توجه به نيازهای جامعه برنامهريزی میكند، ضروری است |
منصوری در ارائه راهحلی برای فايق آمدن بر مشكلات پژوهشی موجود گفت: ايجاد يك مركز و يا موسسهای كه نخبگان كشور از حوزه و دانشگاه در آن جمع شوند مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی كه كارهای فرهنگی كلان كشور را با توجه به نيازهای جامعه برنامهريزی میكند، ضروری است.
وی افزود: همانطور كه دانشگاههای پزشكی زير نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار گرفته تا آموزشها و پژوهشها كاربردی شود يعنی محقق پزشكی روی نياز جامعه تحقيق میكند. اين رابطه و هماهنگی يك رابطه كاملا نيازسنجی ايجاد میكند. بايد يك مجموعه اين چنينی داشته باشيم كه هم مسئولان و هم محققان در آن حضور داشته باشند و برنامهای بنويسند كه آموزش قرآن بايد چگونه باشد. پژوهشها بايد چگونه و بر روی چه موضوعاتی باشد و محققان با تناسب به علم و توانايی خود روی موضوعات كار كنند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
اين گفتوگو ادامه دارد ...

0 نظرات:
ارسال یک نظر