twitter
    برای اینکه بدونید ، چیکار میکنم ، دنبالم کنید
يكشنبه ۲۲ مهر -۵۱۴ ۱۰:۳۵ شماره‌ خبر : 175852
بررسی جايگاه پژوهش‌های قرآنی
مبانی آموزش و پژوهش بايد بر اساس نگرش به حل مسأله باشد

گروه انديشه: برای رسيدن به وضعيت مطلوب پژوهشی، بايد مبانی آموزش و پژوهش در مقاطع مختلف تحصيلی براساس نگرش حل مسأئل كشور و دنيا استوار شود.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، پيش از اين قسمت اول و دوم مصاحبه با «خليل منصوری» درباره وضعيت پژوهش‌های قرآنی در كشور از خاطرتان گذشت. اكنون قسمت سوم اين مصاحبه تقديم می‌شود.
قسمت اول و دوم مصاحبه را اين‌جا بخوانيد

«خليل منصوری» از پژوهشگران مركز فرهنگ و معارف قرآن، وابسته به دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم و سردبير نشريه قرآنی «نبأ» در حاشيه برگزاری پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرويس انديشه و علم ايكنا در بررسی نقش عوامل بودجه پژوهش، نيروی انسانی پژوهش و مديريت پژوهش ‌در وضعيت نامطلوب پژوهش‌های قرآنی گفت: وجود يك مركز پژوهشی، همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب در منشور قرآن‌پژوهی فرموده‌اند كه يك سازمان متمركزی بايد باشد كه پژوهش‌های قرآنی را مديريت كند، لازم و ضروری است.

وی افزود: بودجه اختصاص داده شده برای پژوهش‌های قرآنی در سازمان‌ها و مراكز مختلف، توزيع و پخش ‌می‌شود و خود را نشان نمی‌دهد؛ اگر‌چه به صورت كلی بودجه خوب و مناسبی است. مشكل بودجه، مشكل ساماندهی است. مگر علامه طباطبائی بودجه كلان داشت كه تفسير الميزان و آثار مهم ديگر را نوشت.

نويسنده كتاب «آيات عزت در سيمای حسينی» گفت: حوزه منابع انسانی كه دانشگاه و حوزه توليدكننده آن هستند، بايد ساماندهی شود، به تعبير حجت‌الاسلام «سيد‌هاشم حسينی‌بوشهری»، مدير حوزه علميه قم، 9 دوره فارغ‌التحصيل ما كجا رفتند. در حوزه علميه قم، مركز فرهنگ و معارف قرآن همان محققين سال‌های گذشته هستند.

خليل منصوری:
اگر محقق يا به قول استاد مطهری درد نداشته باشد و به قول اميرالمومنين استنطاق نكند، جستجوگر نمی‌شود

وی ادامه داد: در يك گزارش خبری كه ايكنا منتشر كرده بود، نقل شده بود كه 2000 مفسر قرآن كريم به دانشگاه‌ها اعزام شده است. بايد پرسيد مفهوم و معنای مفسر در حوزه ادبيات جديد چيست كه فقط 2000 مفسر قرآن به دانشگاه‌ها اعزام می‌شوند. تفسير درستی از منابع انسانی نشده است، چون آموزش غلط بوده، خروجی دانشگاه‌ها ناقص است. فردی كه به عنوان محقق فارغ‌التحصيل می‌شود، محقق به معنای واقعی كلمه نيست.

وی در ادامه سخنانش گفت: طرح‌های پژوهشی آن‌قدر مكرر است كه نشان‌دهنده اين است كه فاقد مديريت واحدی هستند. مديريت طرح‌های پژوهشی بايد براساس حل مسئله باشد و نگرش مديريت نبايد برای نشان دادن بازده كاری و كسب بودجه باشد. تا نگاه مسأله‌شناسی و حل مسأله به مسائل و معضلات وجود نداشته باشد، همين مشكلات را داريم.

نويسنده كتاب «نظريةالعرف» گفت: برای برون رفت از اين مسائل و رسيدن به وضع مطلوب، پژوهش‌های قرآنی بايد بر اساس مسئله به مفهوم دانشگاهی‌اش استوار شود. فقط در اين صورت است كه می‌توان انتظار بيشتری داشت. نگرش طلبه و دانشجو بايد برای باسواد شدن و بار علمی باشد، نه زود تمام كردن و گذراندن مقاطع تحصيلی.

وی افزود: نگرش اكثريت دانشجويان و طلبه‌ها بر اساس آموزش برای كار است كه در اين زمينه نيز تعدادی از فارغ‌التحصيلان غير از تخصص و رشته مورد نظر در جاهای مختلف مشغول به كارند. البته اين نگرش تحت تأثير وضعيت اشتغال كشور است كه اميدواريم با بهتر شدن وضعيت در آينده‌ای نزديك، وضعيت تحصيل و آموزش بهتر شود.

وی گفت: استاد مطهری می‌گويد انسان بی‌درد انسان نيست. وقتی كسی قرآن را دوست دارد، بايد درد قرآن داشته باشد. با توجه به نيازهای جامعه و هدف فرو فرستادن قرآن، پژوهش بايد انجام گيرد، وگرنه هيچ دردی را درمان نخواهد كرد.

خليل منصوری:
برای برون رفت از اين مسائل و رسيدن به وضع مطلوب پژوهش‌های قرآنی بايد بر اساس مسئله به مفهوم دانشگاهی‌اش استوار شود

وی در تشريح فعاليت‌های پژوهشی مستشرقين گفت: مستشرقين را بايد به دو دسته تقسيم كرد. بعضی از آن‌ها با اين موضوع شروع كردند كه در قرآن چه چيزهايی وجود دارد و قرآن و اسلام چه می‌گويند؟ قرآن برای گروهی از محققين درد و مسأله شده و آن‌ها برای كشف حقيقت شروع به مطالعات در اين زمينه كردند و كارهای پژوهشی خوب و درخور توجه‌ای هم ارائه دادند و نقش مهمی در شناساندن قرآن و اسلام به ديگر كشورها ايفا كردند. مثلا «گوته» كه به اسلام و قرآن علاقه‌مند شد را می‌توان در اين زمينه مثال زد كه علايق شخصی و روحيه جستوگری‌اش، وی را به مطالعه و تحقيق واداشت.

وی افزود: در غرب در رشته‌های مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی، دانشجويان و محققان با هدف شناسايی آداب و رسوم، فرهنگ‌ها و اديان مردم كشورهای مختلف، به بررسی آن‌ها می‌پردازند كه اطلاعات لازم را برای تصميم‌گيری در ساير حوزه‌ها مانند اقتصاد و سياست را داشته باشند و تصميم‌های مورد نياز را با علم و آگاهی بگيرند.

وی در ‌پايان سخنانش گفت: اگر شخصی به تعبير استاد مطهری درد نداشته باشد و به تعبير اميرالمؤمنين (ع) استنطاق نكند، جستجوگر نمی‌شود. برای پيدا كردن و تقويت روحيه جستجوگری، مبانی آموزش و پژوهش در دانشگاه و حوزه بايد براساس حل مشكلات كشور و دنيا استوار شود. ما بايد به دنبال درمان دردها و مشكلات جهانی بر اساس آموزه‌ها و ديدگاه‌های قرآن باشيم و بخواهيم كه براساس قرآن به مسائل روز دنيا ‌پاسخ دهيم.