پژوهشگر قرآنی: نيازمند تعريف نمادهای انسجام اسلامی در اينترنت هستيم
گروه وبلاگ: استفاده از نمادسازی يكی از راههای بيان مفاهيم در فضای مجازی است و ما نيز برای رسيدن به انسجام اسلامی در فضای مجازی بايد از اين ابزار استفاده كنيم و نمادهايی برای انسجام اسلامی در فضای مجازی تعريف كنيم.
«خليل منصوری»، محقق و پژوهشگر قرآنی، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در ابتدای سخنان خود به توضيح درباره ماهيت فضای مجازی پرداخت و گفت: فضای مجازی، فضای ذهنی محض نيست و يك حالت بين رئال و ايدهآل است و در مفهوم كلی در اين فضا مرزها فرو پاشيده و در هم تنيده شده و يك حالت «رئال-ايدهآل» ايجاد شدهاست.
وی افزود: همين خاصيت «رئال-ايدهآل» سبب میشود تا كاربران به راحتی وارد فضای مجازی شوند و در آن به گشت و گذار بپردازند و فضا را درك كنند، در حقيقت میتوان گفت كه فضای مجازی در حوزه تمثل انسانها وارد شدهاست.
منصوری در ادامه اضافه كرد: در فضای مجازی يك حالت برزخی را كاملاً میشود ادراك كرد، و به همين دليل نبايد نوع ديگری از انسجام را در اين فضا جستجو كرد و بايد همان چيزی را كه در فضای واقعی ديده میشود در فضای سايبر و مجازی به يك نوع ديگر ادراك كرد.
اين محقق و پژوهشگر برای توضيح بيشتر متذكر شد: برای مثال شما در خوابها همه حواس مانند خوردن، خنديدن، لذت، چشيدن مزهها، ضربههای روحی و جسمی را ادراك میكنيد و بر روانتان تأثير میگذارد، تأثير فضای مجازی نيز چنين است و روی روح و روان و جسم بشر تأثير میگذارد در حقيقت كاربری كه در حوزه سايبر حركت میكند در آن فضا زندگی میكند.
ماهيت فضای مجازی
ماهيت فضای مجازی را نمادها شكل میدهند، همين نمادهايی كه برای خنده ، عصبانيت و... استفاده میشود، نمادسازیهايی را كه در فضای واقعی در زمينه انسجام اسلامی میتوان انجام داد بايد برای ايجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی دنبال كرد و نمادهايی پيدا كرد كه اين مفاهيم را برسانند
وبلاگنويس «پرديس» يادآور شد: در حوزه انسجام اسلامی فضای مجازی بايد اين موضوع را محور قرار دهيم و زمانيكه ادراك درستی از واقعيت و وضعيت موجود در فضای مجازی به دست آورديم خيلی راحت میتوانيم ارتباط آن را بين فضای واقعی و فضای مجازی پيدا كنيم و به دنبال تعريف و مصداق دقيقی برای انسجام اسلامی در فضای مجازی باشيم.
اين فعال قرآنی برای رسيدن درك صحيح از انسجام اسلامی در فضای مجازی به مصداقهای بارز انسجام اسلامی در فضای واقعی اشاره و اظهار كرد: برای مثال انسجام اسلامی در فضای واقعی در مسائلی مانند نماز جمعه، صله رحم و يا در انديشه بشر اتفاق میافتد و بشر معتقد است كه من با ديگری يكی هستم و او با من است و «منها» خودش را كنار میزند و همه يكی میشوند و به انسجام میرسند.
منصوری يادآور شد: همدلی اصل در انسجام است و وقتی اين موضوع در درون بشر راه پيدا كرد و تأثير گذاشت در اعضا و جوارح او نيز ظاهر میشود و همدلی را با ساختاری كه برای انسجام تعريف كرديم بايد جستجو كنيم. ما اگر بتوانيم روحيه همدلی را در فضای سايبر _كه حالت تمثل دارد_ نمادسازی كنيم، میتوانيم به انسجام اسلامی در اين فضا دست پيدا كنيم.
وبلاگنويس «پرديس» تصريح كرد: نمادگرايی در خارج از فضای واقعی ايجاد میشود برای مثال نماز جمعه يك نماد است در واقع راهی برای رسيدن به وحدت و حتی راهی برای اتحاد بين دولت ـ ملت است، يعنی هركس نماز جمعه شركت میكند حضور او، اطاعت از دولت را اعلام میكند. جمع يك نماد برای انسجام اسلامی است.
نمادگرايی در فضای مجازی
نمادگرايی در خارج از فضای واقعی ايجاد میشود برای مثال نماز جمعه يك نماد است در واقع راهی برای رسيدن به وحدت و حتی راهی برای اتحاد بين دولت ـ ملت است، يعنی هركس نماز جمعه شركت میكند حضور او، اطاعت از دولت را اعلام میكند. جمع يك نماد برای انسجام اسلامی است
وی تصريح كرد: شما نمادهای زيادی را در فضای واقعی در حوزه دين برای انسجام اسلامی میتوانيد جستجو كنيد كه به عنوان نماد انسجام تعريف شده در فضای مجازی هم بايد همين كار را بكينم و به دنبال نمادهايی برای بيان مفهوم انسجام باشيم.
اين پژوهشگر قرآن عنوان كرد: ماهيت فضای مجازی را نمادها شكل میدهند، همين نمادهايی كه برای خنده ، عصبانيت و... استفاده میشود، نمادسازیهايی را كه در فضای واقعی در زمينه انسجام اسلامی میتوان انجام داد بايد برای ايجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی دنبال كرد و نمادهايی پيدا كرد كه اين مفاهيم را برسانند.
منصوری با اشاره به كلمات به عنوان بخشی از نمادهای فضای مجازی بيان كرد: كلمات به عنوان بخشی از نمادهای فضای مجازی هستند اما تمام آن نيست و ما در اين فضا ازنمادهای ديگر مانند فيلم، فلش و ... كه مختص فضای مجازی است برای بيان مفهوم انسجام اسلامی استفاده نكردهايم. وی افزود: در فضای مجازی بايد با زبان همان حوزه حرف بزنيم اما ما میخواهيم از قلم كه ابزار فضای واقعی است در فضای مجازی نيز استفاده كنيم، فضای مجازی فضای نگارش محض نيست به همين دليل اگر بخواهيم از همين روش مكتوب استفاده بكنيم در تحقق انسجام اسلامی شكست میخوريم.
اين فعال قرآنی با اشاره به فعاليت ضعيف كاربران برای تحقق انسجام اسلامی در فضای مجازی اظهار كرد: ما ايرانيان وابستگی به بيرون داريم و نمیآييم كاری انجام بدهيم و منتظريم تا ديگران كاری انجام بدهند و ما از روی آن كپی برداری كنيم.
محقق و پژوهشگر قرآنی:
در فضای مجازی يك حالت برزخی را كاملاً میشود ادراك كرد، و به همين دليل نبايد نوع ديگری از انسجام را در اين فضا جستجو كرد و بايد همان چيزی را كه در فضای واقعی ديده میشود در فضای سايبر و مجازی به يك نوع ديگر ادراك كرد
منصوری متذكر شد: برای رسيدن به انسجام اسلامی بايد در فضای مجازی الگو سازی و نمادسازی كنيم و نمادهايی را طراحی كرده و به عنوان نماد انسجام اسلامی برای كاربران اينترنت تعريف كنيم، همانطوری كه غربیها با يك عروسك ساده مفاهيم مختلف را تعريف میكنند ما نيز در فضای مجازی دنبال نمادهايی برای انسجام اسلامی باشيم، بگرديم و پيدا كنيم و اگر هم چنين نمادهايی نيست ايجاد كنيم.
وبلاگنويس «پرديس» تصريح كرد: هر نماد پشتوانه فرهنگی را به دنبال خود دارد و ما با ايجاد اين نمادها میتوانيم پشتوانه فرهنگی غنی ايرانی و اسلامی خود را به تمام جهان بشناسانيم زيرا ما اولين تصويرسازان متحرك جهان هستيم.
«خليل منصوری»، محقق و پژوهشگر قرآنی، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در ابتدای سخنان خود به توضيح درباره ماهيت فضای مجازی پرداخت و گفت: فضای مجازی، فضای ذهنی محض نيست و يك حالت بين رئال و ايدهآل است و در مفهوم كلی در اين فضا مرزها فرو پاشيده و در هم تنيده شده و يك حالت «رئال-ايدهآل» ايجاد شدهاست.
وی افزود: همين خاصيت «رئال-ايدهآل» سبب میشود تا كاربران به راحتی وارد فضای مجازی شوند و در آن به گشت و گذار بپردازند و فضا را درك كنند، در حقيقت میتوان گفت كه فضای مجازی در حوزه تمثل انسانها وارد شدهاست.
منصوری در ادامه اضافه كرد: در فضای مجازی يك حالت برزخی را كاملاً میشود ادراك كرد، و به همين دليل نبايد نوع ديگری از انسجام را در اين فضا جستجو كرد و بايد همان چيزی را كه در فضای واقعی ديده میشود در فضای سايبر و مجازی به يك نوع ديگر ادراك كرد.
اين محقق و پژوهشگر برای توضيح بيشتر متذكر شد: برای مثال شما در خوابها همه حواس مانند خوردن، خنديدن، لذت، چشيدن مزهها، ضربههای روحی و جسمی را ادراك میكنيد و بر روانتان تأثير میگذارد، تأثير فضای مجازی نيز چنين است و روی روح و روان و جسم بشر تأثير میگذارد در حقيقت كاربری كه در حوزه سايبر حركت میكند در آن فضا زندگی میكند.
ماهيت فضای مجازی
ماهيت فضای مجازی را نمادها شكل میدهند، همين نمادهايی كه برای خنده ، عصبانيت و... استفاده میشود، نمادسازیهايی را كه در فضای واقعی در زمينه انسجام اسلامی میتوان انجام داد بايد برای ايجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی دنبال كرد و نمادهايی پيدا كرد كه اين مفاهيم را برسانند
وبلاگنويس «پرديس» يادآور شد: در حوزه انسجام اسلامی فضای مجازی بايد اين موضوع را محور قرار دهيم و زمانيكه ادراك درستی از واقعيت و وضعيت موجود در فضای مجازی به دست آورديم خيلی راحت میتوانيم ارتباط آن را بين فضای واقعی و فضای مجازی پيدا كنيم و به دنبال تعريف و مصداق دقيقی برای انسجام اسلامی در فضای مجازی باشيم.
اين فعال قرآنی برای رسيدن درك صحيح از انسجام اسلامی در فضای مجازی به مصداقهای بارز انسجام اسلامی در فضای واقعی اشاره و اظهار كرد: برای مثال انسجام اسلامی در فضای واقعی در مسائلی مانند نماز جمعه، صله رحم و يا در انديشه بشر اتفاق میافتد و بشر معتقد است كه من با ديگری يكی هستم و او با من است و «منها» خودش را كنار میزند و همه يكی میشوند و به انسجام میرسند.
منصوری يادآور شد: همدلی اصل در انسجام است و وقتی اين موضوع در درون بشر راه پيدا كرد و تأثير گذاشت در اعضا و جوارح او نيز ظاهر میشود و همدلی را با ساختاری كه برای انسجام تعريف كرديم بايد جستجو كنيم. ما اگر بتوانيم روحيه همدلی را در فضای سايبر _كه حالت تمثل دارد_ نمادسازی كنيم، میتوانيم به انسجام اسلامی در اين فضا دست پيدا كنيم.
وبلاگنويس «پرديس» تصريح كرد: نمادگرايی در خارج از فضای واقعی ايجاد میشود برای مثال نماز جمعه يك نماد است در واقع راهی برای رسيدن به وحدت و حتی راهی برای اتحاد بين دولت ـ ملت است، يعنی هركس نماز جمعه شركت میكند حضور او، اطاعت از دولت را اعلام میكند. جمع يك نماد برای انسجام اسلامی است.
نمادگرايی در فضای مجازی
نمادگرايی در خارج از فضای واقعی ايجاد میشود برای مثال نماز جمعه يك نماد است در واقع راهی برای رسيدن به وحدت و حتی راهی برای اتحاد بين دولت ـ ملت است، يعنی هركس نماز جمعه شركت میكند حضور او، اطاعت از دولت را اعلام میكند. جمع يك نماد برای انسجام اسلامی است
وی تصريح كرد: شما نمادهای زيادی را در فضای واقعی در حوزه دين برای انسجام اسلامی میتوانيد جستجو كنيد كه به عنوان نماد انسجام تعريف شده در فضای مجازی هم بايد همين كار را بكينم و به دنبال نمادهايی برای بيان مفهوم انسجام باشيم.
اين پژوهشگر قرآن عنوان كرد: ماهيت فضای مجازی را نمادها شكل میدهند، همين نمادهايی كه برای خنده ، عصبانيت و... استفاده میشود، نمادسازیهايی را كه در فضای واقعی در زمينه انسجام اسلامی میتوان انجام داد بايد برای ايجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی دنبال كرد و نمادهايی پيدا كرد كه اين مفاهيم را برسانند.
منصوری با اشاره به كلمات به عنوان بخشی از نمادهای فضای مجازی بيان كرد: كلمات به عنوان بخشی از نمادهای فضای مجازی هستند اما تمام آن نيست و ما در اين فضا ازنمادهای ديگر مانند فيلم، فلش و ... كه مختص فضای مجازی است برای بيان مفهوم انسجام اسلامی استفاده نكردهايم. وی افزود: در فضای مجازی بايد با زبان همان حوزه حرف بزنيم اما ما میخواهيم از قلم كه ابزار فضای واقعی است در فضای مجازی نيز استفاده كنيم، فضای مجازی فضای نگارش محض نيست به همين دليل اگر بخواهيم از همين روش مكتوب استفاده بكنيم در تحقق انسجام اسلامی شكست میخوريم.
اين فعال قرآنی با اشاره به فعاليت ضعيف كاربران برای تحقق انسجام اسلامی در فضای مجازی اظهار كرد: ما ايرانيان وابستگی به بيرون داريم و نمیآييم كاری انجام بدهيم و منتظريم تا ديگران كاری انجام بدهند و ما از روی آن كپی برداری كنيم.
محقق و پژوهشگر قرآنی:
در فضای مجازی يك حالت برزخی را كاملاً میشود ادراك كرد، و به همين دليل نبايد نوع ديگری از انسجام را در اين فضا جستجو كرد و بايد همان چيزی را كه در فضای واقعی ديده میشود در فضای سايبر و مجازی به يك نوع ديگر ادراك كرد
منصوری متذكر شد: برای رسيدن به انسجام اسلامی بايد در فضای مجازی الگو سازی و نمادسازی كنيم و نمادهايی را طراحی كرده و به عنوان نماد انسجام اسلامی برای كاربران اينترنت تعريف كنيم، همانطوری كه غربیها با يك عروسك ساده مفاهيم مختلف را تعريف میكنند ما نيز در فضای مجازی دنبال نمادهايی برای انسجام اسلامی باشيم، بگرديم و پيدا كنيم و اگر هم چنين نمادهايی نيست ايجاد كنيم.
وبلاگنويس «پرديس» تصريح كرد: هر نماد پشتوانه فرهنگی را به دنبال خود دارد و ما با ايجاد اين نمادها میتوانيم پشتوانه فرهنگی غنی ايرانی و اسلامی خود را به تمام جهان بشناسانيم زيرا ما اولين تصويرسازان متحرك جهان هستيم.

0 نظرات:
ارسال یک نظر