چشم برزخي
درباره ماهيت چشم برزخي پرسش هاي چندي بيان شده است. اگر بخواهيم در باره ماهيت آن از ديدگاه قرآن بحث كنيم شايد كامل ترين و جامع ترين به مقصود آيه 22 سوره ق باشد. قرآن مي فرمايد: لقد كنت في غفله من هذا فكشفنا عنك غطائك فبصرك اليوم حديد؛ تو در غلفت از اين بودي پس ما پرده را برداشتيم و چشمانت تيزبين شد.
در اين آيه سخن از امري موجود است كه به جهت پوششي بر چشم انسان قادر به ديدن آن چيز نيست. مانند بهشت و دوزخي كه در حال حاضر وجود دارد و به حكايت قرآن در باره فرعون كه مي فرمايد همان زمان كه هلاك شد خطاب به وي شد كه داخل دوزخ و آتش رود و يا در باره آسيه زن فرعون كه پس از شهادت به او گفته شد داخل بهشت شود و يا در باره شهدا كه قرآن بيان مي دارد كه آنان هم اكنون از نعمت هاي خدا بهره مي برند. همه اين نمونه ها بيانگر آن است كه اموري وجود دارد ولي ما به جهت پوششي دنيوي قادر به ديدن آن نيستيم.
اگر فرض را بر آن بگذاريم كه بهشت و دوزخي كه قرآن درباره آن سخن گفته و بيان داشته كه اكنون وجود دارد و برخي از آن بهره مي گيرند و عذاب مي كشند، بهشت و دوزخي نيست كه در قيامت ايجاد مي شود بايد بگوييم كه اين چيزي جز بهشت و دوزخ برزخي نيست.
اما برزخ چيست ؟ اساتيد و كارشناسان علوم اسلامي و معارف قرآني براي برزخ دو نوع قايل شده اند: دوزخي نازل و دوزخ صاعد. به اين معنا كه اگر فرض دوري را بپذيريم و بر پايه قاعده انا لله و انا اليه راجعون بگوييم كه از خدا آمده و به سوي او مي رويم . يك نزول و هبوط براي همه موجودات از جمله انسان است كه از عرش به فرش تداوم دارد . اين برزخي است كه ميان عالم امر و خلق است و هر چيزي كه بخواهد از آن عالم به عالم خلق درآيد بايد از ميان برزخ هبوطي بگذرد. در گذشته بنا به نقل قرآن شياطن براي گرفتن اخباري و حوادثي كه به سوي عالم خلق مي آمد به آسمان فرا مي رفتند و اطلاعات و اخباري را كسب و به كاهنان مي گفتند. اين همان چيزي است كه از آن به آينده گويي و پيشگويي معروف و مشهور شده است. بنابراين مي توان با آگاهي از عالم برزخ نزول و آگاهي از آن عالم به اخبار و اطلاعاتي درباره آينده دست يافت.اين مساله اي نامكشوف و غريب نيست چون بسياري از انسان ها در هنگام خواب به جهت اين كه خداوند آنان را به عالم بالا مي برد هر كس در اين سير شبانه خود به آطلاعاتي دست مي يابد كه به شكل خواب نما و رويا بروز و ظهور مي كند . اين اخبار به اشكال مختلفي تجسم مثالي و برزخي مي يابد. هر كس روزش درست باشد شكار شبش بهتر و پاكيزه تر و كامل تر است يعني هر كس با توجه به ظرفيت و تواني كه دارد از اين شبش بهره مي برد.
بزخ ديگر برزخ صعود است . يعني هر چيزي از اين عالم خلق به سوي عالم امر مي رود بايد از اين عالم بگذرد . در عالم برزخ صعود ما با انسان ها و اخبار آنان و اين كه چه شكل و شمايلي در آخرت و قيامت خواهند داشت آگاه مي شويم .
كوتاه اين كه اين دو عالم وجود دارد و ما مي توانيم آن را ببينيم ولي به جهت همين پوشش و غطايي كه بر چشم ماست اين توان بالفعل از ما گرفته شده است. اكنون نيز در عالم برزخ موجوداتي چون جن و شيطان به سر مي برند . البته نوع عالم برزخ آنان با عالم برزخ صعودي و نزولي فرق دارد. ولي به جهت تقريب اذهان بيان مي شود كه چگونه هم موجودات برزخي به نام ديو و جن چگونه وجود دارند و ما را مي بينند ولي ما قادر به ديدن آنها نيستيم چنان كه صريح آيات قرآن است.
اگر پرده از چشم برداشته شود و ما بتوانيم اين عوالم را ببينيم هم مي توانيم از آينده و هم از گذشته خبر داشته باشيم. اين چيزي است كه در مساله چشم برزخي به آن اشاره مي شود.
براي رسيدن به چشم برزخي بايد پرده را از روي چشم برداشت و به قول قرآن چشم حديد و تيزبين شود.
اين سخن بگذار تا وقت ديگر
در اين آيه سخن از امري موجود است كه به جهت پوششي بر چشم انسان قادر به ديدن آن چيز نيست. مانند بهشت و دوزخي كه در حال حاضر وجود دارد و به حكايت قرآن در باره فرعون كه مي فرمايد همان زمان كه هلاك شد خطاب به وي شد كه داخل دوزخ و آتش رود و يا در باره آسيه زن فرعون كه پس از شهادت به او گفته شد داخل بهشت شود و يا در باره شهدا كه قرآن بيان مي دارد كه آنان هم اكنون از نعمت هاي خدا بهره مي برند. همه اين نمونه ها بيانگر آن است كه اموري وجود دارد ولي ما به جهت پوششي دنيوي قادر به ديدن آن نيستيم.
اگر فرض را بر آن بگذاريم كه بهشت و دوزخي كه قرآن درباره آن سخن گفته و بيان داشته كه اكنون وجود دارد و برخي از آن بهره مي گيرند و عذاب مي كشند، بهشت و دوزخي نيست كه در قيامت ايجاد مي شود بايد بگوييم كه اين چيزي جز بهشت و دوزخ برزخي نيست.
اما برزخ چيست ؟ اساتيد و كارشناسان علوم اسلامي و معارف قرآني براي برزخ دو نوع قايل شده اند: دوزخي نازل و دوزخ صاعد. به اين معنا كه اگر فرض دوري را بپذيريم و بر پايه قاعده انا لله و انا اليه راجعون بگوييم كه از خدا آمده و به سوي او مي رويم . يك نزول و هبوط براي همه موجودات از جمله انسان است كه از عرش به فرش تداوم دارد . اين برزخي است كه ميان عالم امر و خلق است و هر چيزي كه بخواهد از آن عالم به عالم خلق درآيد بايد از ميان برزخ هبوطي بگذرد. در گذشته بنا به نقل قرآن شياطن براي گرفتن اخباري و حوادثي كه به سوي عالم خلق مي آمد به آسمان فرا مي رفتند و اطلاعات و اخباري را كسب و به كاهنان مي گفتند. اين همان چيزي است كه از آن به آينده گويي و پيشگويي معروف و مشهور شده است. بنابراين مي توان با آگاهي از عالم برزخ نزول و آگاهي از آن عالم به اخبار و اطلاعاتي درباره آينده دست يافت.اين مساله اي نامكشوف و غريب نيست چون بسياري از انسان ها در هنگام خواب به جهت اين كه خداوند آنان را به عالم بالا مي برد هر كس در اين سير شبانه خود به آطلاعاتي دست مي يابد كه به شكل خواب نما و رويا بروز و ظهور مي كند . اين اخبار به اشكال مختلفي تجسم مثالي و برزخي مي يابد. هر كس روزش درست باشد شكار شبش بهتر و پاكيزه تر و كامل تر است يعني هر كس با توجه به ظرفيت و تواني كه دارد از اين شبش بهره مي برد.
بزخ ديگر برزخ صعود است . يعني هر چيزي از اين عالم خلق به سوي عالم امر مي رود بايد از اين عالم بگذرد . در عالم برزخ صعود ما با انسان ها و اخبار آنان و اين كه چه شكل و شمايلي در آخرت و قيامت خواهند داشت آگاه مي شويم .
كوتاه اين كه اين دو عالم وجود دارد و ما مي توانيم آن را ببينيم ولي به جهت همين پوشش و غطايي كه بر چشم ماست اين توان بالفعل از ما گرفته شده است. اكنون نيز در عالم برزخ موجوداتي چون جن و شيطان به سر مي برند . البته نوع عالم برزخ آنان با عالم برزخ صعودي و نزولي فرق دارد. ولي به جهت تقريب اذهان بيان مي شود كه چگونه هم موجودات برزخي به نام ديو و جن چگونه وجود دارند و ما را مي بينند ولي ما قادر به ديدن آنها نيستيم چنان كه صريح آيات قرآن است.
اگر پرده از چشم برداشته شود و ما بتوانيم اين عوالم را ببينيم هم مي توانيم از آينده و هم از گذشته خبر داشته باشيم. اين چيزي است كه در مساله چشم برزخي به آن اشاره مي شود.
براي رسيدن به چشم برزخي بايد پرده را از روي چشم برداشت و به قول قرآن چشم حديد و تيزبين شود.
اين سخن بگذار تا وقت ديگر

0 نظرات:
ارسال یک نظر